Tanár úr kérem – Számít vagy nem számít 2cm ide vagy oda?

Bodor Tibor szabályismertetője

Lexi Thompson 2 ütéssel vezetett, amikor kapott 4 büntetőt, mert akkor derült ki, hogy az előző körben a labdáját 1 ujjnyival a jelzője előtt tette vissza a grínre, miáltal idegen helyről játszott, és hibás kártyát adott le, amin nem volt rajta az ezért járó büntetés. Ezzel 2 ütés hátrányba került.

Valóban ennyit számít az a 2cm? Vagy el lehetett volna felejteni? Nem mindegy, hogy innen vagy onnan ütött?

A válasz egyszerű: Nem tudhatjuk. Csak egy ütés volt. Soha nem fogjuk megtudni, hogy ha 2 centivel messzebbről gurít, az hová ment volna. Valószínűségek persze vannak, és annak megfelelően találgathatunk. De az mégis csak fikció, és nem tény.

Aki kételkedik, próbálja ki. Tegyen le egymás után 10 labdát ugyanoda, 1 ütőhossznyira a lyuktól, és gurítson. Azután számolja meg, hogy hány ment be. Jó, de a Lexi mégiscsak profi - mondhatnánk. Lehet, hogy nálunk jobb, de még a vérprofiknál sincs 100% valószínűség. Sergio García egy szakaszon hatot gurított, abból ötöt 2 méteren belülről. Még az első volt a legjobb, 21 méterről.

A golfban nincs "mi lett volna, ha". A találgatás mindig szubjektív, a szabályok viszont semlegesek. Lehetőségeket nem lehet figyelembe venni, csak tényeket, függetlenül a következményektől.
Rossz helyről játszott? Igen vagy nem?. Érdektelen, hogy miért, hogyan, milyen céllal, mennyire. Nem differenciálhatunk távolság szerint, nincs idegen hely, és még idegenebb hely. Nincs olyan, hogy profinak 2cm eltérés még jó, úgyis beüti, de 2,1cm már rossz; amatőrnek meg lehet 10cm is, úgysem megy be. Csak az számít, hogy megtörtént-e az eset, avagy sem. Ha igen, akkor 2 ütés büntetés, illetve ha jelentős előnyhöz juthatott általa a játékos, akkor kizárás - hacsak nem javítja.

Előfordul, hogy egy apróbb eltérést senki nem vesz észre, sem a játékos, sem a játékostársak. A kérdés, hogy mindegy vagy nem mindegy, fel sem merül. Ha így játsszák le a kört, és leadják a kártyát, akkor az eredmény érvényes.
De ha valaki (akár egy néző) mégis észre vette a hibát, és jelezte egy golfbírónak, akkor a bíró nem mondhatja, hogy felejtsük el. Nem mondhat mást, mint a szabály. Ha a verseny még nem zárult le, az eredményt utólag javítani kell a büntetéssel.

A kör végére Lexi Thompson behozta a hátrányát, és holtversenyben együtt állt az első helyen. Csak a szétütésben vesztett.
Ma ugyanezzel az eredménnyel szétütés nélkül megnyerte volna a versenyt, mert azóta módosult a szabály, és 4 helyett csak 2 ütés büntetőütést kapott volna, mivel a hibásan leadott kártyáért nem jár, ha nem volt tudomása a szabálysértésről.

Tanár Úr Bodor Tibor

Versenynaptár


banner ugynoksegi v2 260px

Keresés